Hadith on Tarawih: The Prophet’s night prayer in Ramadan

Abu Salamah reported: He asked Aisha, may Allah be pleased with her, “How was the night prayer of the Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, in Ramadan?” Aisha said, “He would not pray more than eleven cycles in Ramadan or other times. He would pray four cycles, but do not ask about their beauty or length. Then, he would pray four cycles, but do not ask about their beauty or length. Then, he would pray three cycles. I asked: O Messenger of Allah, do you sleep before witr prayer? The Prophet said: O Aisha, my eyes sleep but my heart does not sleep.”

Source: Ṣaḥīḥ al-Bukhārī 1909, Ṣaḥīḥ Muslim 738

Grade: Muttafaqun Alayhi (authenticity agreed upon) according to Al-Bukhari and Muslim

Abu Abbas al-Qurtubi said, “The scholars differed in their preferred number of cycles in night prayer. According to Malik, it is preferred to pray thirty-six cycles as this was regularly practiced by the people of Medina. Nafi’ said: I only know people to pray thirty-nine cycles and complete witr prayer with three cycles. Al-Shafi’i said twenty cycles. Many scholars said eleven cycles, in accordance with the tradition of Aisha cited.”

Source: al-Mufhim li-mā Ashkala min Talkhīṣ Ṣaḥīḥ Muslim 2/388

عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَنَّهُ سَأَلَ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا كَيْفَ كَانَتْ صَلَاةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي رَمَضَانَ فَقَالَتْ مَا كَانَ يَزِيدُ فِي رَمَضَانَ وَلَا فِي غَيْرِهِ عَلَى إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً يُصَلِّي أَرْبَعًا فَلَا تَسَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَطُولِهِنَّ ثُمَّ يُصَلِّي أَرْبَعًا فَلَا تَسَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَطُولِهِنَّ ثُمَّ يُصَلِّي ثَلَاثًا فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَتَنَامُ قَبْلَ أَنْ تُوتِرَ قَالَ يَا عَائِشَةُ إِنَّ عَيْنَيَّ تَنَامَانِ وَلَا يَنَامُ قَلْبِي

1909 صحيح البخاري كتاب صلاة التراويح باب فضل من قام رمضان

738 صحيح مسلم كتاب صلاة المسافرين وقصرها باب صلاة الليل وعدد ركعات النبي صلى الله عليه وسلم في الليل وأن الوتر ركعة وأن الركعة صلاة صحيحة

قال أبو العباس القرطبي اخْتُلِفَ فِي الْمُخْتَارِ مِنْ عَدَدِ الْقِيَامِ فَعِنْدَ مَالِكٍ أَنَّ الْمُخْتَارَ مِنْ ذَلِكَ سِتٌّ وَثَلَاثُونَ لِأَنَّ ذَلِكَ عَمَلُ أَهْلِ الْمَدِينَةِ الْمُتَّصِلُ وَقَدْ قَالَ نَافِعٌ لَمْ أُدْرِكِ النَّاسَ إِلَّا وَهُمْ يَقُومُونَ بِتِسْعٍ وَثَلَاثِينَ رَكْعَةً يُوتِرُونَ مِنْهَا بِثَلَاثٍ وَقَالَ الشَّافِعِيُّ عِشْرُونَ رَكْعَةً وَقَالَ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً أَخْذًا بِحَدِيثِ عَائِشَةَ الْمُتَقَدِّمِ

2/388 المفهم لما أشكل من تلخيص كتاب مسلم كتاب الصلاة باب الترغيب في قيام رمضان وليلة القدر وكيفية القيام