Hadith on Quran: How companions divided the Quran

Aws ibn Hudhayfah reported: I asked the companions of the Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, how they divided the Quran. They said, “Three chapters, then five, then seven, then nine, then eleven, then thirteen, and then al-Mufassal as a single part.”

Source: Sunan Abī Dāwūd 1393

Grade: Hasan (fair) according to Ibn Kathir

Ibn Kathir said, “The explanation is that the three chapters are al-Baqarah, Ali ‘Imran, and al-Nisa’; the five chapters are al-Ma’idah, al-An’am, al-A’raf, al-Anfal, and al-Bara’a (al-Tawbah);  the seven chapters are Yunus, Hud, Yusuf, al-Ra’d, Ibrahim, and al-Hijr; the nine chapters are Subhan (al-Isra), al-Kahf, Maryam, Ta Ha, al-Anbiya’, al-Hajj, al-Muminun, al-Nur, and al-Furqan; the eleven chapters are al-Shu’ara, al-Naml, al-Qasas, al-‘Ankabut, al-Rum, Luqman, Alif Lam Mim Sajdah, al-Ahzab, Saba, al-Fatir, and Ya Sin; the thirteen chapters are al-Saffat, Sad, al-Zumar, Ghafir, Ha Mim Sajdah, Ha Mim ‘Ayn Sin Qaf (al-Shura), al-Zukhruf, al-Dukhan, al-Jathiya, al-Qital (Muhammad), al-Fath, and al-Hujurat; then after those is the section of al-Mufassal according to the companions, may Allah be pleased with them.”

Source: Tafsīr Ibn Kathīr 50:1

عن أوس بن حذيفة الثقفي قَالَ سَأَلْتُ أَصْحَابَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَيْفَ يُحَزِّبُونَ الْقُرْآنَ قَالُوا ثَلَاثٌ وَخَمْسٌ وَسَبْعٌ وَتِسْعٌ وَإِحْدَى عَشْرَةَ وَثَلَاثَ عَشْرَةَ وَحِزْبُ الْمُفَصَّلِ وَحْدَهُ

1393 سنن أبي داود كتاب الصلاة أبواب قراءة القرآن وتحزيبه وترتيله باب تحزيب القرآن

148 المحدث ابن كثير خلاصة حكم المحدث إسناده حسن في فضائل القرآن

قال ابن كثير بَيَانُهُ ثَلَاثٌ الْبَقَرَةُ وَآلُ عِمْرَانَ وَالنِّسَاءُ وَخَمْسٌ الْمَائِدَةُ وَالْأَنْعَامُ وَالْأَعْرَافُ وَالْأَنْفَالُ وَبَرَاءَةُ وَسَبْعٌ يُونُسُ وَهُودٌ وَيُوسُفُ وَالرَّعْدُ وَإِبْرَاهِيمُ وَالْحِجْرُ وَالنَّحْلُ وَتِسْعٌ سُبْحَانَ وَالْكَهْفُ وَمَرْيَمُ وَطَهَ وَالْأَنْبِيَاءُ وَالْحَجُّ وَالْمُؤْمِنُونَ وَالنُّورُ وَالْفُرْقَانُ وَإِحْدَى عَشْرَةَ الشُّعَرَاءُ وَالنَّمْلُ وَالْقَصَصُ وَالْعَنْكَبُوتُ وَالرُّومُ وَلُقْمَانُ وَ الم السَّجْدَةِ وَالْأَحْزَابُ وَسَبَأٌ وَفَاطِرٌ وَ يس وَثَلَاثَ عَشْرَةَ الصَّافَّاتُ وَ ص وَالزُّمَرُ وَغَافِرٌ وَ حم السَّجْدَةِ وَ حم عسق وَالزُّخْرُفُ وَالدُّخَانُ وَالْجَاثِيَةُ وَالْأَحْقَافُ وَالْقِتَالُ وَالْفَتْحُ وَالْحُجُرَاتُ ثُمَّ بَعْدَ ذَلِكَ الْحِزْبُ الْمُفَصَّلُ كَمَا قَالَهُ الصَّحَابَةُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ

50:1 تفسير القرآن العظيم تفسير سورة ق